top of page
  • Skribentens bildSara Jonasson Ginters

Tipslista för de där pratglada mötesdeltagarna!

Vi har väl alla varit på möten där en eller ett par personer tar alldeles för mycket plats. Eller är du kanske rentav en av dem?


Det finns många anledningar att någon pratar väldigt mycket och tar plats – vissa tänker medan de pratar, andra är vana att vara den som blir lyssnad på, andra gillar ju helt enkelt bara att prata osv osv...


Så hur kan du då agera när någon eller några pratar för mycket i ett möte?


Jo först och främst, om det är ditt möte och du är den som leder mötet är din roll superviktig! Som mötesledare är det din roll att se till att alla får komma till tals. Några sätt att styra upp det är att ha en strukturerad approach till mötet genom att i början och under mötet:


✔ Sammanfatta syftet med mötet och vad ni ska hinna uppnå

✔ Gå igenom agendan med en ungefärlig avsatt tid för varje agendapunkt

✔ Berätta att du kommer vara ganska strikt med tiden för att ni ska hinna med allt

✔ Sätt upp tydliga regler för när synpunkter ska framföras, tex i en ’bordsrunda’ där alla får komma till tals i tur och ordning

✔ Om du märker att vissa inte tar så mycket plats, bjud in dem genom att efterfråga deras synpunkter, antingen verbalt eller i chatten (vid digitala möten)

✔ I digitala möten kan du använda handuppsträckningsfunktionen – när någon vill säga något räcker de upp handen och du kan då fördela ordet

✔ Var strikt med tiden – återkoppla till agendan när det behövs och påminn om att ni har begränsat med tid


Låter allt det här lite tråkigt och för uppstyrt?


Ja lite kanske, och självklart beror det på typ av möte, för exempelvis idégenerering eller andra brainstorming-möten behövs lite friare format. Men för många möten fungerar de här tipsen riktigt bra, särskilt om ni tillsammans kommer överens om mötesreglerna. Då är det också lätt för dig som mötesledare att återkoppla och påminna om vad ni enats om i början.


Vad kan du då säga rent konkret när någon tar upp för mycket tid? Här är är några förslag:


- Tack för din input men nu ska vi gå vidare till nästa punkt (eller person som ska prata)

- Tack, har ni andra några synpunkter?/Hur tänker ni kring det x just sade?

- Nu avbryter jag dig där, så att vi hinner höra från alla

- Vi parkerar den punkten nu och kan återkomma till det vid ett annat tillfälle


Och var inte rädd för att avbryta – ibland behövs det för att få tillbaka fokus i mötet.


Till dig som vet med dig att du är den där som pratar mycket - utan att ändra din personlighet kan du kanske fundera en gång extra och tänka på att backa lite så att andra kan få utrymme att synas och höras.


Till dig som deltar i men inte leder möten, du har också en jätteviktig roll att hjälpa till så att mötet blir inkluderande så var inte passiv utan engagera dig.


Och om du upplever att du ibland blir avbruten så inspireras av Kamala Harris!


Vilka andra tips har du?


bottom of page